Week van de mediawijsheid
Vrijdag 10 november begint de Week van de Mediawijsheid, een jaarlijkse bewustwordingscampagne die mensen aanspoort tot kritisch en actief mediagebruik. Mediawijsheid is van cruciaal belang voor mensen van alle leeftijden. Het stelt ons in staat om media met een kritische blik te bekijken en te begrijpen, om ze veilig en verantwoord te gebruiken, en om onszelf op een gepaste manier te presenteren in de media.
In een tijd waarin sociale media een centrale rol spelen, worden gebruikers namelijk we vaak geconfronteerd met reacties. Hoewel de meeste hiervan positief zijn, kunnen negatieve berichten soms de boventoon voeren. Het is belangrijk om te onthouden dat we niet altijd hetzelfde hoeven te denken, maar dat er wel grenzen zijn. Haatdragende taal, scheldpartijen, kwetsende opmerkingen of ongepaste humor hebben geen plaats in een respectvolle online omgeving. Laten we hier gezamenlijk voor staan en de hashtag #hierniet omarmen.
In het onderwijs wordt speciale aandacht besteed aan mediawijsheid en deze campagne. Het stelt de nieuwe generaties in staat om op een verantwoorde manier met media om te gaan en zichzelf te beschermen in de digitale wereld.
PVO Limburg staat volledig achter deze belangrijke week en ondersteunt de campagne van harte. Zelf is Jeroen op 21 november te gast bij Fontys in Venlo. Hier zal Jeroen studenten meer informatie geven over cyberweerbaarheid, een ander belangrijk aspect van mediawijsheid.