Meerdere 75-plussers in Parkstad slachtoffer van bankhelpdeskfraude
PVO Limburg waarschuwt voor bankhelpdeskfraude. In de afgelopen maanden zijn verschillende mensen in Parkstad slachtoffer geworden van deze vorm van oplichting. De slachtoffers, allemaal 75 jaar of ouder, werden telefonisch benaderd door iemand die zich voordeed als een medewerker van de bank. Na het telefoontje lukte het de oplichter om de slachtoffers hun pinpas, geld of sieraden af te nemen. De politie benadrukt dat deze vorm van criminaliteit een grote emotionele impact heeft op de slachtoffers.
Bij bankhelpdeskfraude doet de oplichter zich voor als een bankmedewerker. Hij probeert het slachtoffer ervan te overtuigen dat zijn of haar bankrekening gehackt is of in gevaar verkeert. Vervolgens vraagt de oplichter het slachtoffer om geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. In werkelijkheid belandt het geld op een rekening van de oplichter.
De verdachte, een 33-jarige man uit Beekdaelen, is inmiddels gearresteerd. Hij wordt verdacht van fraude in Simpelveld, Kerkrade, Landgraaf, Heerlen en Brunssum.
Inwoners en ondernemers in Limburg kunnen op Digitaal Veilig Limburg terecht met hun vragen over digitale veiligheid. De online wereld wordt steeds vaker door criminelen gebruikt om mensen geld afhandig te maken.
Hoe herken je deze fraude?
De oplichters vragen je om dingen te doen die de bank jou nooit zal vragen.
- De bank vraagt nooit naar je pincode of wachtwoord.
- De bank zal nooit je saldo vragen, ook niet als controlevraag.
- De bank zal nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Die bestaan namelijk niet.
- De bank zal je nooit onder druk zetten om snel te handelen. Een bank kan nog altijd zelf je rekening blokkeren als dat nodig is voor je eigen veiligheid.
- De bank zal nooit een medewerker thuis langs sturen om je bankpas af te halen of naar je pincode te vragen.
Voor meer informatie, bekijk https://www.digitaalveiliglimburg.nl/.